Archív správ

Spotreba mlieka a výrobkov z neho rastie, slovenské jogurty sú špičkovej kvality

21-09-2018

Záujem o mlieko a mliečne výrobky rastie. Potravinárske podniky by mali vytvárať pridanú hodnotu na Slovensku a vykupovať mlieko od slovenských farmárov, prízvukovala podpredsedníčka vlády Gabriela Matečná počas návštevy Zvolenskej mliekarne.

  • Dopyt po slovenskom mlieku a jogurtoch sa zvyšuje
  • Spoločnosť Zvolenská mliekareň ročne vykupuje takmer 30 miliónov litrov mlieka od slovenských farmárov
  • Dôležitá je komunikácia spracovateľov s reťazcami ohľadom slovenského sortimentu

„Mlieko a mliečne výrobky predstavujú jednu z najdôležitejších a nenahraditeľných zložiek výživy. Teší ma, že záujem o mlieko a najmä naše, slovenské, stúpa. Mlieko aj výrobky z neho tu máme naozaj špičkovej kvality," prízvukovala Gabriela Matečná, podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR počas návštevy spoločnosti Zvolenská mliekareň. „Slovenskí potravinári sa v posledných rokoch posunuli kus vpred. Neboja sa investícií či inovácií a idú v ústrety moderným trendom. Príkladom je aj Zvolenská mliekareň, ktorá v sortimente ponúka aj jogurtové nápoje zamerané na zdravý životný štýl. A čo je najdôležitejšie, ide o podnik s pridanou hodnotou, ktorý vykupuje mlieko od slovenských farmárov a poskytuje prácu obyvateľom z regiónu," dodala ministerka.

Spracovanie mlieka v regióne bolo známe už v 19. storočí, prvý závod vo Zvolene vznikol v roku 1947. Po viac ako desaťročí súčasti veľkých medzinárodných spoločností sa v januári tohto roku stal opäť slovenskou firmou. „Sme hrdí, že sme opäť čisto slovenskou mliekarňou. Naším cieľom je vyrábať a dodávať kvalitné tradičné mliečne výrobky na domáci trh a pokračovať v exporte. S ročne vyrobeným množstvom 30 000 ton jogurtov a jogurtových nápojov sme lídrom na trhu," uviedol počas prehliadky prevádzky generálny manažér spoločnosti Juraj Blada. Zvolenská mliekareň nakupuje ročne od slovenských farmárov 30 miliónov litrov surového kravského mlieka. Mliekareň so 121 zamestnancami zameriava svoj výrobný program na jogurty a inovatívne jogurtové nápoje podporujúce zdravý životný štýl. V ponuke majú aj zmrzlinu. Zo sortimentu  148 aktívnych výrobkov dodáva na slovenský trh mliekareň 67 pod značkou Zvolenský, 28 produktov pod privátnymi značkami reťazcov a 53 výrobkov pre zákazníkov v rámci EÚ.

„Intenzívne komunikujeme so spracovateľmi i reťazcami a hľadáme možné prieniky v sortimente. Na slovenskom trhu sú medzery, ktoré môžeme zaplniť produktmi s potenciálom rastu. Práve zmrzlina je rozhodne jedným z takých artiklov. Mohli by sme však menovať aj ďalšie – chýbajú nám dodávatelia čerstvých sladkovodných rýb, zišli by sa nám aj výrobcovia cukroviniek. Za nezmyselné považujem aj to, že na Slovensko dovážame strukoviny z ďalekého zámoria, pričom historicky boli vždy súčasťou našich jedálničkov," povedal Milan Lapšanský, generálny riaditeľ Sekcie potravinárstva a obchodu MPRV SR a vyzval všetkých potenciálnych spracovateľov na zapojenie sa do úspešného projektu agrorezortu „Chcem dodávať". „Je dôležité, aby sa aj malí potravinári naučili komunikovať s reťazcami. Pokiaľ majú perspektívny sortiment, bola by škoda, nevyužiť príležitosť preraziť vo väčšom," dodal M. Lapšanský.

Priemerná spotreba mlieka a mliečnych výrobkov oproti minulosti rastie, tohtoročná sa  odhaduje na 176,1 kg/osobu. Po kontinuálnom poklese ceny surového kravského mlieka (SKM) od začiatku tohto roka, priemerná nákupná cena SKM v EÚ počas leta mierne vzrástla na hodnotu 32,84 EUR/100kg.  Rastie aj výkupná cena SKM na Slovensku, no stále sa pohybuje pod úrovňou priemernej ceny EÚ. V júli sa na Slovensku mlieko nakupovalo od prvovýrobcov za priemernú cenu 30,77 EUR/100 kg, čo je o 0,9 % viac ako v júli minulého roka (30,49EUR/100 kg). Vlani bola priemerná spotrebiteľská cena pasterizovaného polotučného mlieka 0,70 €/l a v porovnaní s predchádzajúcim rokom sa zvýšila o 0,05 €/l (o 7,7 %).

V r. 2017 sa na slovenský trh doviezlo 279,8 tis. ton  mlieka a mliečnych výrobkov, čo je v porovnaní s r.2016 o 47,9 tis. ton viac (o 20,7 %). Vývoz mlieka a mliečnych výrobkov predstavoval 273,9 tis. ton a v porovnaní s r. 2016 sa znížil o 7,0 tis. ton (o 2,5 %).