Facebook Statistics
Značka Kvality
Rozvoj vidieka a priame platby, Rybné hospodárstvo

Rozvoj vidieka je vo všeobecnosti termín používaný na označenie činností a iniciatív, ktoré sú zamerané na zvýšenie životného štandardu v mimomestských oblastiach, v krajine a vo vidieckych sídlach. Aktivity rozvoja vidieka sú hlavne zamerané na sociálny a ekonomický rozvoj oblastí a sú súčasťou SPP (Spoločná poľnohospodárska politika). Rozvoj vidieka na Slovensku napreduje aj prostredníctvom opatrení Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2020 a Operačného programu Rybné hospodárstvo SR. Samostatnou, ale neoddeliteľnou podporou sú schémy financované prostredníctvom priamych platieb.

Program rozvoja vidieka SR 2014 – 2020 (PRV 2014 – 2020) sa zameriava na šesť hlavných oblastí, a to podpora prenosu znalostí a inovácií, zvýšenie životaschopnosti a konkurencieschopnosti, inovačných technológií a udržateľného hospodárenia, podpora organizácie, spracovania, dobrých životných podmienok zvierat a riadenia rizík, obnova, zachovanie a posilnenie ekosystémov, podpora efektívnosti zdrojov a klímy a podpora sociálnej inklúzie, znižovania chudoby a hospodárskeho rozvoja.

Podpora v rámci  Operačného programu Rybné hospodárstvo 2014-2020 sa vzťahuje na celé územie SR a je zameraná predovšetkým na nasledujúce oblasti: výstavba nových a modernizácia existujúcich akvakultúrnych prevádzok, odbahňovanie, diverzifikácia príjmov/tržieb z akvakultúry cez podporu doplnkových činností, zriaďovanie recirkulačných systémov, modernizácia existujúcich spracovateľských kapacít, získavanie nových trhov a uľahčenie uvádzania produktov rybolovu a akvakultúry na trh. Operačný program svojím zameraním prispieva k plneniu cieľov Spoločnej rybárskej politiky EÚ prostredníctvom podpory zberu údajov za sektor rybného hospodárstva a  vykonávania kontrolných činností súvisiacich so sledovateľnosťou a označovaním produktov rybolovu a akvakultúry, ako aj osvedčovaním úlovkov na dovoz a vývoz produktov rybolovu a akvakultúry.

Priame platby sú súčasťou I. piliera Spoločnej poľnohospodárskej politiky  a predstavujú priamu podporu a stabilizáciu príjmov poľnohospodárov financovanú EÚ zo zdrojov Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF).  Priame platby sú vo všeobecnosti poskytované poľnohospodárom ako plošné odviazané podpory, pričom časť prostriedkov EPZF je možné viazať na konkrétne sektory a komodity prostredníctvom tzv. viazaných priamych platieb.

Reakcia na tlačovú konferenciu OĽaNO

22-05-2018

V rámci administrovania tzv. priamych podpôr rieši PPA opakovane každoročne problematické žiadosti určitých žiadateľov, u ktorých v rámci konaní dôjde k zisteniu tzv. sporného práva, kedy PPA nedokáže objektívne určiť právo užívania, a preto na spornú výmeru neposkytne platbu žiadnemu zo sporných žiadateľov. V roku 2016 došlo k sporným prípadom len 73 krát, čo pri počte takmer 19 000 žiadateľov predstavuje len 0,3 % sporných prípadov a podiel 0,14% z celkovej výmery pôdy. Je teda zjavné, že prípady sporného práva predstavujú veľmi nízku početnosť farmárov, čo potvrdzuje, že nejde o systémový nedostatok a problém. Tisícky iných subjektov si dokážu svoje užívacie vzťahy k pôde vysporiadať zákonnými prostriedkami už pred podaním jednotnej žiadosti a v prípade, ak splnia podmienky vopred určené platnou legislatívou, sú im poskytované priame podpory. Samozrejme, je potrebné hľadať riešenia aj pre skupinu nespokojných farmárov a to nielen v rámci rezortu pôdohospodárstva ale v širšom kontexte zapojením aj ostatných aspektov výkonu verejnej moci a správy veci verejných (napr. v oblasti súdnej moci, orgánov činných v trestnom konaní) a tiež celospoločenskou diskusiou o hľadaní konsenzu napr. v oblasti dedičského práva a rozdrobenosti pôdy.

Navrhované ustanovenie vo vzťahu k úhrade nájomného, plneniu dodatočných podmienok, napr. v oblasti rozpočtových pravidiel, je navyše v prípade priamych platieb v priamom rozpore s príslušnou legislatívou EÚ vzhľadom na skutočnosť, že priame platby sa poskytujú na ročnom základe na každý hektár nahlásený poľnohospodárom. Členské štáty teda majú povinnosť platiť, akonáhle sú splnené podmienky oprávnenosti na podporu. Existujúce právne predpisy EÚ v prípade priamych platieb neponechávajú priestor pre takúto dodatočnú vnútroštátnu právnu úpravu. Navrhovaná právna úprava  z dielne opozičných poslancov je v hrubom rozpore s legislatívou EÚ. Táto neumožňuje žiadne dodatočné legislatívne úpravy procesov priamych platieb.


Harmonogram ministra
AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Nahlasovanie zásob komodít
Kalkulačky
Farmársky manuál SPP 2023 - 2027
Značka kvality
Školský program
Agromapy
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
PRH 2021-2027
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
PRV 2007-2013
OPRH SR 2007 - 2013
Bestslovakfood