Facebook Statistics
Značka Kvality

Hodnota mlieka je v jeho čerstvosti

30-06-2017

Spotreba mlieka na obyvateľa stúpa, v tomto roku sa predpokladá jej medziročný nárast až o takmer 10 kg. Mlieko je pritom jedna z najdôležitejších zložiek výživy. Zdôraznila to aj ministerka Gabriela Matečná počas návštevy Tatranskej mliekarne v Kežmarku, ktorá  skupuje mlieko výlučne od slovenských farmárov.

  •     Spotreba mlieka na obyvateľa stúpa
  •     Nákupná cena surového kravského mlieka na najvyššej úrovni v tomto roku
  •     Spoločnosť Tatranská mliekareň ročne vykupuje takmer 100 miliónov litrov mlieka od slovenských farmárov

„Mlieko a mliečne výrobky predstavujú jednu z najdôležitejších a nenahraditeľných zložiek výživy. Slovenské mlieko je vysoko kvalitné. Jeho hodnota spočíva najmä v jeho čerstvosti, nie trvanlivosti,“ zdôraznila ministerka Gabriela Matečná počas návštevy výrobne spoločnosti Tatranská mliekareň. Podnik vykupuje mlieko výlučne od slovenských farmárov, a to v objeme takmer 100 miliónov litrov ročne. Zároveň spotrebiteľom ponúka produkty v bio kvalite a popri trvanlivom aj čerstvé mlieko. „Je dôležité, aby firmy prinášali pridanú hodnotu mliečnych výrobkov na Slovensku. Príkladom je Tatranská mliekareň, ktorá podporuje aj zamestnanosť v regióne,“ dodala G. Matečná.

 

Závod každoročne investuje do modernizácie výroby. „Minulý rok sme nakúpili modernú techniku na spracovávanie syrov, pribudol nám aj nový systém na balenie tvarohov. Disponujeme najmodernejšími linkami pre trvanlivé a čerstvé mlieko,“ priblížil generálny riaditeľ Ľubomír Valčuha. Tatranskej mliekarni sa darí presadiť aj na zahraničnom trhu, najmä v krajinách V4, kde exportuje 40 % produkcie syrov. Jej výrobky už ale poznajú aj zákazníci v Nemecku, Bulharsku či v Litve. Podnik je zároveň najväčším subjektom zapojeným do programu Školské mlieko, v rámci ktorého spolupracuje s viac ako 1 200 školami.

 

História Tatranskej mliekarne, a. s. siaha do roku 1979, produkcia syra a iných mliečnych produktov je však v regióne už od 13-tého storočia. Závod s vyše 220 zamestnancami vyrába širokú škálu mliečnych produktov, zameriava sa najmä na syry s bielou a modrou plesňou, čerstvé a trvanlivé mlieka, tvarohy, dezerty či  kyslomliečne produkty. „Máme skúsenosti, že reťazce reagujú na pokles cien veľmi rýchlo, avšak úplne opačný postoj zaujmú, keď cena mlieka a mliečnych produktov stúpa,“  dodal Ľ. Valčuha. Agrorezort sa zaoberá návrhom novely zákona, ktorej predmetom sú nekalé obchodné praktiky.

 

Cena mlieka na trhu sa už po minuloročnej kríze stabilizovala. V máji dosiahla priemerná nákupná cena surového kravského mlieka 29,86 EUR/100 kg, čo bola najvyššia mesačná cena v tomto roku. Oproti aprílu sa zvýšila o 7 centov a v porovnaní s májom minulého roka (23,67 EUR/100 kg) vzrástla o 26 %. Priemerné náklady na výrobu 1 l mlieka na Slovensku  v roku 2015 dosiahli 0,38 EUR.

Zvyšuje sa aj spotreba mlieka na obyvateľa. V tomto roku by mala podľa prognóz stúpnuť až na 178,6 kg na obyvateľa. Spotreba mlieka a mliečnych výrobkov v roku 2015 dosiahla v hodnote mlieka bez masla 169,2 kg na obyvateľa, čo je o 2,4 kg viac (o 1,4 %) ako v roku 2014.


Harmonogram ministra
AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Nahlasovanie zásob komodít
Kalkulačky
Farmársky manuál SPP 2023 - 2027
Značka kvality
Školský program
Agromapy
Dotazník pre potravinárov
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
PRH 2021-2027
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
Bestslovakfood