OPATRNEJŠÍ SPOTREBITELIA
(02.03.2013; Televízna stanica TA 3; Hlavné správy; 18.30; por. 2/15; MACKOVÁ Martina)
Jozef DÚBRAVSKÝ, moderátor:
Potravinové škandály nemajú v posledných mesiacoch konca. Sotva jeden začne odznievať a už sa objaví ďalší. Zisťovali sme preto, či sú spotrebitelia na Slovensku pri nakupovaní potravín obozretnejší.
Martina MACKOVÁ, redaktorka:
Zafarbené bravčové mäso, ktoré má vyzerať ako hovädzia sviečková, cestárska soľ v potravinách, vajcia z nelegálneho chovu a najnovšie zatajené konské mäso v mäsových výrobkoch. To je len krátky zoznam toho, čo sa v poslednom čase sype na hlavu spotrebiteľov. Príčina týchto káuz je podľa odborníka jasná.
Daniel POTURNAY, Potravinárska komora Slovenska:
Vo všeobecnosti stupňujúce sa prípady potravinových škandálov, sú dôsledkom honby za lacnými potravinami.
M. MACKOVÁ:
Sú ale tieto kauzy pre spotrebiteľov znamením, aby si pri nákupe potravín dávali väčší pozor?
Spotrebitelia:
Ja som vegetariánka. Takže ja väčšinou len zeleninu jem. Mäso minimálne.
Ja si dávam pozor.
V tých obchodoch človek už nevie, čo tam dávajú tie zľavy, no všeličo. Aj mám kamarátov, ktorí tam pracujú a upozornia ma. Už si dávam pozor, neverím tomu.
M. MACKOVÁ:
Minister pôdohospodárstva Ľubomír JAHNÁTEK často pripomína, že bezpečnejšie sú domáce výrobky. V obchodných reťazcoch sme preto zisťovali, či ich zákazníci pod vplyvom potravinových škandálov nakupujú viac.
Kaufland:
Žiadne signifikantné zmeny sme nezaznamenali. Slovenské výrobky sú však vo svojich sortimentoch všeobecne vždy preferovanejšie.
Coop Jednota:
Zákazník je opatrnejší pri výbere produktov. Častejšie sleduje zloženie výrobkov, ako aj krajinu pôvodu, respektíve krajinu výroby, odkiaľ produkt pochádza. Zákazník si pamätá potravinové škandály a väčšinou obchádza tovary z tých krajín, kde škandál vznikol.
Tesco:
Je pravdou, že zákazníci stále viac a viac sledujú krajinu pôvodu a viac si všímajú kvalitu výrobkov. Chceli by kupovať domáce a kvalitné výrobky. Nie je to však reakcia na aktuálne medializované informácie. Táto zmena spotrebiteľského správania je dlhodobý trend.
M. MACKOVÁ:
Parlament ešte minulý mesiac odobril návrh, aby boli pri vstupoch do obchodov plagáty s percentuálnym označením podielu domácich výrobkov, ktoré obchod ponúka. Týkať sa to má firiem s ročným obratom z predaja potravín nad desať miliónov eur. Viaceré reťazce ale už teraz tvrdia, že návrh nie je vykonateľný. Chýba vraj presná definícia slovenského výrobku.