Národné kontaktné miesto pre Smernice OECD pre nadnárodné spoločnosti
Národné kontaktné miesto (ďalej NKM) je pracovným orgánom zriadeným pri Ministerstve hospodárstva SR, ktoré zabezpečuje koordináciu jeho činnosti. Úlohou NKM je zaistenie účinnej implementácie a propagácie Smerníc OECD pre nadnárodné spoločnosti. Činnosť NKM upravujú Štatút NKM a Rokovací poriadok NKM.
Na druhom zasadnutí NKM, ktoré sa uskutočnilo 31.marca 2017, bolo schválené členstvo Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v NKM. Na tomto zasadnutí bolo okrem MPRV SR za nového člena schválené aj Ministerstvo vnútra SR. (Dodatok č. 1 k Štatútu NKM) Členovia NKM zároveň schválili doplnenie Rokovacieho poriadku NKM súvisiace s procedúrou per rollam. (Dodatok č. 1 k Rokovaciemu poriadku NKM).
Rozhodnutím č. 11/2017 ministra hospodárstva SR bol schválený Dodatok č. 2 k Štatútu NKM.
Rozhodnutím č. 7/2022 ministra hospodárstva SR, bol schválený Dodatok č. 4 k Štatútu Národného kontaktného miesta pre Smernice OECD pre nadnárodné spoločnosti. Rozhodnutie nadobudlo platnosť a účinnosť dňom podpisu ministra hospodárstva SR, a to 26. mája 2022.
Smernice OECD obsahujú súbor odporúčaní z oblasti spoločenskej zodpovednosti podnikov adresovaný vládami signatárskych krajín nadnárodným spoločnostiam aktívnym na medzinárodných trhoch. Smernice boli vytvorené členmi OECD v spolupráci so zástupcami zamestnávateľských a zamestnaneckých zväzov a mimovládnym sektorom v 70. rokoch, pričom sú pravidelne aktualizované. Ide o jediný multilaterálne dohodnutý a komplexný kódex zodpovedného správania podnikov, ktorého účelom je napomáhať posilňovať vzájomnú dôveru medzi nadnárodnými podnikmi a spoločnosťou a zvyšovať tým príspevok nadnárodných podnikov k udržateľnému rozvoju. Členské štáty OECD dlhodobo uznávajú, že zodpovedné správanie je kľúčovou súčasťou otvorenej medzinárodnej investičnej klímy. Cieľom Smerníc OECD je podporovať pozitívny príspevok nadnárodných spoločností k hospodárskemu, environmentálnemu a spoločenskému pokroku v globálnom meradle. Dodržiavanie odporúčaní Smerníc OECD je zo strany podnikov dobrovoľné a nie je právne vymáhateľné.
Smernice OECD sa venujú týmto základným oblastiam:
- sprístupňovanie informácií,
- ľudské práva,
- zamestnanosť a pracovnoprávne vzťahy,
- životné prostredie,
- boj s korupciou,
- záujmy spotrebiteľov,
- veda a technológie,
- hospodárska súťaž,
- dane.
Viac informácií na webovej stránke NKM: http://www.mhsr.sk/obchod/multilateralne-obchodne-vztahy/oecd/narodne-kontaktne-miesto-pre-smernice-oecd-pre-nadnarodne-spolocnosti