Les ako „živá učebňa“ a miesto oddychu, zdravia a pohybu
(Zvolen, 29. septembra 2015) Začal sa 10. Európsky kongres lesnej pedagogiky vo Zvolene a potrvá do 1. októbra. Na tému o význame lesov pre zdravý životný štýl mladej generácie a pre edukáciu k zodpovednému a aktívnemu prístupu k lesom a životnému prostrediu diskutuje 140 expertov z 15 krajín Európy.
Výučba v prírodnom prostredí pôsobí motivujúco, podporuje lepšiu predstavivosť a prepájanie teoretických poznatkov s praxou. Existujú vedecké dôkazy o tom, že ak majú deti pravidelný kontakt s prírodou už od útleho detstva, v dospelosti majú prirodzený rešpekt a úctu k lesom a prírode. Učenie o lese v lese je hlavným princípom lesnej pedagogiky, ktorá v súčasnosti patrí v Európe k najmodernejším trendom vzdelávania k trvalo udržateľnému spôsobu života.
Štátny tajomník Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Jozef Spevár uviedol: „Lesná pedagogika nie je len o odovzdávaní a transfere informácií. Je predovšetkým poslaním ľudí, ktorí majú lesy hlboko zakorenené vo svojich srdciach. Lesní pedagógovia sa usilujú „zapáliť“ srdcia iných a motivovať ich k zodpovednému správaniu voči nášmu zelenému bohatstvu. Lesy a ich trvalo udržateľné hospodárenie slúžia ako vynikajúci a názorný model pre výchovu k trvalo udržateľnému rozvoju.
Slovensko vybudovalo pevnú štruktúru podujatí a projektov s lesnou pedagogikou v hlavnej úlohe. Za všetky spomeniem Lesnícky skanzen vo Vydrovskej doline a „Deň stromu“, projekt Lesnícke dni, Detská lesnícka univerzita, Putovná sova, interaktívne náučné chodníky, aktivity Lesníckeho a drevárskeho múzea, ale i mnohé ďalšie akcie konajúce sa najmä v lesnom prostredí“.
Kongres organizuje Národné lesnícke centrum v spolupráci s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR pod hlavičkou EHK OSN/FAO – pracovnej skupiny pre lesnú pedagogiku.