Ministerstvo pôdohospodárstva spúšťa výzvy na zlepšenie dopravy v regiónoch
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV) spúšťa výzvy na zlepšenie dopravy v regiónoch. Zamerané sú na rekonštrukciu a modernizáciu ciest, ako aj zvýšenie atraktivity verejnej osobnej dopravy.
„Slovensko donedávna čerpalo eurofondy z Integrovaného regionálneho operačného programu na úrovni len necelé jedno percento. Ide pritom o mimoriadne dôležitý program v objeme až 2,1 miliardy eur, ktorý dokáže zlepšiť život takmer každého obyvateľa v SR. Do spustenia tohto programu sme preto vložili maximum síl,“ uviedla ministerka Gabriela Matečná. MPRV SR spúšťa dve výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP). Zamerané sú na zlepšenie dopravy v regiónoch.
Prvá výzva sa zameriava na zlepšenie dostupnosti k medzinárodnej cestnej sieti TEN-T a cestám I. triedy s dôrazom na rozvoj multimodálneho dopravného systému. Z prostriedkov EÚ je vyčlenených spolu 144 886 395 eur. Patria sem rekonštrukcie a modernizácie ciest II. a III. triedy a príprava projektovej dokumentácie. Podporené budú projekty, ktoré vytvoria prepojenie na infraštruktúru siete TEN-T, riešiť úzke miesto v cestnej doprave, vytvoria spojnicu pre verejnú osobnú dopravu, či zvýšia bezpečnostné a modernizačné parametre cestnej komunikácie. Oprávnenými žiadateľmi sú všetky vyššie územné celky a mestá Bratislava a Košice.
Druhá výzva je zameraná na zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy, na ktorú je alokovaných z EÚ 33,1 mil. eur. Patrí sem zabezpečenie moderných informačných a dispečerských systémov, zlepšenie informovanosti cestujúcich a zlepšenie infraštruktúry verejnej osobnej dopravy. Žiadať financie možno tiež na preferenciu verejnej dopravy, rekonštrukciu a výstavbu prestupných dopravných uzlov a zastávok verejnej dopravy. V neposlednom rade sa výzva zameriava aj na záchytné parkoviská. Oprávnenými žiadateľmi sú najmä mestá, obce, samosprávne kraje a poskytovatelia pravidelnej verejnej osobnej dopravy.
„Program IROP sme naštartovali na plné obrátky. Po prvýkrát v histórii sme pritom zapojili krajské mestá do jeho implementácie a hodnotení projektov. Budeme robiť všetko preto, aby ho Slovensko čerpalo efektívne, v maximálnej možnej miere a obyvatelia po celom Slovensku jeho prínos pocítili v zlepšení životných podmienok,“ uviedla ministerka Gabriela Matečná. Vôbec prvú výzvu tohto operačného programu zameranú na zvýšenie kapacít materských škôl spustilo MPRV začiatkom novembra. Po doprave budú nasledovať výzvy zamerané na cyklotrasy i základné a stredné školy.
Cieľom Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) je prispieť k zlepšeniu kvality života a zabezpečiť udržateľné poskytovanie verejných služieb regiónov, miest a obcí. IROP má šesť prioritných osí: bezpečná a ekologická doprava v regiónoch, ľahší prístup k efektívnym a kvalitnejším verejným službám, mobilizácia kreatívneho potenciálu v regiónoch, zlepšenie kvality života v regiónoch s dôrazom na životné prostredie, miestny rozvoj vedený komunitou a technická pomoc.
Tab.1: Zlepšenie dostupnosti k infraštruktúre TEN-T a cestám I. triedy s dôrazom na rozvoj multimodálneho dopravného systému - Územné rozdelenie alokácie v EUR v zmysle Regionálnych integrovaných územných stratégií jednotlivých krajov (RIÚS):
Samosprávny kraj | Alokácia na kraj (zdroj EÚ) | Alokácia pre RIÚS (zdroj EÚ) | Alokácia pre MFO (zdroj EÚ) |
Bratislavský | 6 930 000 | 3 930 000 | 3 000 000 |
Trnavský | 10 434 056 | 10 221 556 | 212 500 |
Nitriansky | 19 000 000 | 19 000 000 | 0 |
Trenčiansky | 17 500 000 | 17 250 000 | 250 000 |
Banskobystrický | 20 525 000 | 20 525 000 | 0 |
Žilinský | 10 705 544 | 10 705 544 | 0 |
Prešovský | 18 028 595 | 15 053 595 | 2 975 000 |
Košický | 41 763 200 | 18 275 000 | 23 488 200 |
SPOLU | 144 886 395 | 114 960 695 | 29 925 700 |
Tab.2: Zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy - Územné rozdelenie alokácie v EUR v zmysle Regionálnych integrovaných územných stratégií jednotlivých krajov (RIÚS):
Samosprávny kraj | Alokácia na kraj (zdroj EÚ) | Alokácia pre RIÚS (zdroj EÚ) | Alokácia pre MFO (zdroj EÚ) |
Bratislavský | 1 570 678 | 0 | 1 570 678 |
Trnavský | 1 255 450 | 1 202 750 | 52 700 |
Nitriansky | 2 872 438 | 1 296 000 | 1 576 438 |
Trenčiansky | 2 546 000 | 2 546 000 | 0 |
Banskobystrický | 1 796 000 | 1 796 000 | 0 |
Žilinský | 9 260 713 | 257 491 | 9 003 222 |
Prešovský | 4 901 483 | 2 308 983 | 2 592 500 |
Košický | 8 851 939 | 7 403 500 | 1 448 439 |
SPOLU | 33 054 700 | 16 810 723 | 16 243 977 |
RIÚS - Regionálna integrovaná územná stratégia, MFO - mestská funkčná oblasť