Facebook Statistics
Značka Kvality

Tlačové správy

Návrh zákona o hnojivách

14-01-2010

Vláda SR na rokovaní v stredu 13. januára 2010 schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2000 Z. z. o hnojivách v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), ktorý predložilo Ministerstvo pôdohospodárstva SR ako iniciatívny materiál, na základe praktických poznatkov z aplikácie zákona o hnojivách v praxi.

Cieľom navrhovaného zákona je rozšírenie  kontrolného mechanizmu nad aplikáciou sekundárnych zdrojov živín do pôdy, t. j. látok organického alebo anorganického pôvodu, neobsahujúcich rizikové prvky a látky, ktoré sú po predpísanej úprave vhodné na hnojenie a vápnenie pôdy. Zákon chce zabezpečiť, aby aplikáciou živín do pôdy nedošlo k poškodeniu životného prostredia alebo k poškodeniu zdravia ľudí.

V návrhu zákona sa určujú podmienky vydania povolenia na aplikáciu sekundárnych zdrojov živín do pôdy. Na základe poznatkov z praxe je nevyhnutná legislatívna úprava podmienok. Doručením vyplnenej žiadosti Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky (ďalej len „kontrolný ústav“) získa údaje, ktoré budú žiadateľa o použitie sekundárnych zdrojov živín identifikovať. Dôležité je totiž nielen poznať hodnotu pH, obsah sušiny, organického podielu a živín, ale aj obsah rizikových prvkov a mikrobiologických parametrov. Tým sa zamedzí, aby rizikové prvky vnesené sekundárnymi zdrojmi živín znečistili pôdu a narušili tak vývoj pestovaných rastlín alebo ohrozili potravinový reťazec.

Navrhuje sa, aby sa hnojivá nemohli používať na poľnohospodárskej pôde aj v prípade, ak nie je zabezpečená ich rovnomerná aplikácia na pozemku. Pri kontrolných činnostiach na podnet obyvateľov alebo územnej samosprávy, sa kontrolný ústav stretáva s nerovnomernou aplikáciou hospodárskych hnojív, následkom čoho dochádza aj pri dodržaní celkovej stanovenej dávky k bodovému znečisteniu pôdy s možnosťou následného prenikania do podzemných vôd.

Preto sa navrhuje, aby podnikatelia v pôdohospodárstve boli povinní viesť trvalú evidenciu o príjme a použití látok aj anorganického pôvodu do poľnohospodárskej pôdy alebo lesných pozemkov. Tú by na požiadanie bezodkladne predložili na preverenie. Návrh poskytnúť kontrolnému ústavu každoročne do 15. februára príslušného kalendárneho roka prehľad o spotrebe hnojív z evidencie v požadovanej štruktúre sa navrhuje z dôvodu zosúladenia termínu spracovania s ostatnými poskytovanými údajmi. Nakoľko v súčasnom období dochádza vo zvýšenej miere k zmene vlastníckych vzťahov alebo užívateľských vzťahov na konkrétnych pozemkoch, je nevyhnutné aby pracovníkom kontrolného ústavu pri výkone kontrol bolo umožnené presne identifikovať aktuálnych vlastníkov alebo užívateľov dotknutých pozemkov. Pri zistení nesprávneho spôsobu aplikácie organických hnojív, čistiarenských kalov, dnových sedimentov a sekundárnych zdrojov živín je dôležitá okamžitá identifikácia subjektu a určenie nápravných opatrení z dôvodu, aby sa vylúčilo bodové znečistenie pôdy a možná kontaminácia spodných vôd.

Navrhuje sa, aby zamestnanci kontrolného ústavu, boli v súvislosti s vykonávaním kontroly, oprávnení vstupovať aj na pozemky a do priestorov, v ktorých sa hnojivá vyrábajú, skladujú, expedujú a používajú. Súčasný trend sledovania nežiaducich vstupov na poľnohospodársku pôdu a následne do potravinového reťazca si vyžaduje dôslednú fyzickú kontrolu nielen výrobných, skladových a expedičných priestorov hnojív, ale aj kontrolu ich aplikácie a skladovacích kapacít hospodárskych hnojív priamo na pozemkoch.

V uvedenom návrhu sa splnomocňuje kontrolný ústav na ukladanie pokút za porušenie povinností ustanovených zákonom. Konanie o uložení pokuty sa navrhuje, aby mohlo začať do jedného roka odo dňa, keď kontrolný ústav zistil porušenie povinnosti, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo. Účinnosť zákona sa navrhuje po schválení v NR SR od 1. mája 2010.


Harmonogram ministra
AGROpodcast Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Nahlasovanie zásob komodít
Kalkulačky
Farmársky manuál SPP 2023 - 2027
Značka kvality
Školský program
Agromapy
EFSA – Temporary FC logo_socials
Integrovaný regionálny operačný program 2014 - 2020
Program rozvoja vidieka SR 2014 - 2022
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 - 2022
PRH 2021-2027
INTERREG V-A SK-CZ
Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko
Program cezhraničnej spolupráce na programe Interreg V-A Slovensko-Madarsko
Bestslovakfood